Itenser Rûnte 2023 – 2024

 

23 jier

Letter as oars is hjir it nije program fan de Itenser Rûnte foar 2023 -2024. Troch ferhuzing en sykte soenen wy it earst oergean litte omdat wy tefolle oare saken oan de holle hiene. Wy krigen al mailtsjes en telefoantsjes oft it wol wer troch gie. Dus dochs op syk nei data en sprekkers en omdat je dan let binne is it in toer it rûn te krijen. Hjir leit in program dat net om in bepaald tema hinne boud is. Der binne in pear ûnderwerpen om ekoteology hinne. Sytze Ypma hat dêr in hiel nijsgjirrige lêzing oer. Janneke Stegeman giet op dat ûnderwerp fierder yn. Smedes sil it ha oer it byld fan God en eins giet Jan Kroon dêr op yn mei de ideeën dy’t Halik beskreaun hat oer de takomst fan it christendom. As lêste slute wy ôf mei Ruud Bartlema dy’t ús yn byld en lûd meinimt nei Marc Chagall. Hy hat earer ferteld oer Chagall mar komt no mei prachtige bylden fan glês yn lead fan Chagall.

 

5 oktober Dr Sytze Ypma.

De aarde is rond en de schepping vierkant.

“In den beginne is God schepper van hemelen en aarde” Deze oerzin is voor velen onzin. We gaan na wat deze openingszin uit Genesis 1 ons te zeggen heeft in een tijd waarin de blauwe planeet op een apocalyptische catastrofe lijkt af te stevenen. We ontdekken dat dit eerste vers een deur is die toegang geeft tot een literair kunstwerk met een zeer actuele betekenis en boodschap. We onderscheiden de begrippen schepping en natuur en ontdekken wat het wil zeggen dat de aarde rond en de schepping vierkant is. Gidsen in deze lezing zijn Catharine Keller, Friedrich Weinreb, Bruno Latour, Yuval Noah Harari en Franz Rosenzweig. Aan de hand van deze auteurs laat ik zien waarom een ecotheologie een scheppingstheologie moet zijn. En tot slot schets ik een relieuuze antropologie die uitmondt in de vraag wat dit betekent voor het begrip rentmeesterschap.

(Ypma is dûmny fan de PKN tsjerke te Frjentsjer)

 

9 novimber Ruud Bartlema ** GAAT NIET DOOR!  

x (makke troch Chagall)

Yn Lotharingen hat Chagall it grutste glês yn lead rút makke It is makke as teken fan fersoening tusken Dútslân en Frankryk. Yn dit wurk is in hiel protte te sjen fan Chagall en hoe’t hy yn it libben stie. Neffens Bartlema sit der in hiel ferhaal achter dat hy fertelle sil. Hy giet ek koart yn op syn libben mar herhellet net wat hy ús de foarige kear ferteld hat Ruud Bartlema (1944) studeerde theologie aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast bekwaamde hij zich als kunstenaar aan de Vrije Akademie en volgde lessen in beeldhouwen en schilderen van Maarten Krabbé. Tot zijn 62e was hij predikant en nu werkt hij als beeldend kunstenaar en docent Joodse Mystiek in Amsterdam)

 

30 nov Dr T.(Taede) A. Smedes

Tot God bidden om ons van God te verlossen

Volgens de middeleeuwse mysticus meester Eckhart (ca 1260 – ca 1328) moeten we tot God bidden om ons van God te verlossen. Wat kan Eckhart hiermee bedoeld hebben en hoe zou die aanmaning ons vandaag verder kunnen helpen? In mijn lezing wil ik het gelovige denken van meester Eckhart in gesprek brengen met dat van de ongelovige filosoof Cornelis Verhoeven (1928-2001) aan de hand van diens eligieuze essay “Rondom de leegte” .Wil Eckhart misschien zeggen dat we hwt spreken over God volledig achter ons moeten laten? Zo ja, kan dat? Of raken we met zwijgen over God toch iets heel essentieels kwijt – en zo ja, wat dan? Of betekent het loslaten van godsbeelden dat we juist niet met lege handen ‘rondom de leegte’ staan?.

(Smedes is godsdienstfilosoof, theoloog enpublicist)

 

.?? Dr J. (Janneke ) Stegeman

De verwoeste aarde, schepping en rentmeesterschap

Te zeggen dat het in de klimaatcrisis vijf voor twaalf is, is sleets en bovendien achterhaald. Weleven middenin de gevolgen. In mijn bijdrage denk ik na over de vraag hoe christelijke beelden over schepping en rentmeesterschap ons (ook) in de weg zaten en zitten in het serieus nemen van deze crisis. Een rentmeester is iemand die namens een ander zorg draagt voor een bepaald terrein, hij is zelf geen onderdeel van wat hij beheert. Dat is het problematische van die term, het plaatst demens op afstand van de schepping. Die hiërarchische verhouding waarin we onszelf zien in relatie tot de rest van de schepping, is bovendien verbonden met kolonialisme. In dat perspectief moet de wereld “beschaafd” worden wat vaak wil zeggen uitgebuit. Het is nodig dat wij ons bewust worden van die ook christelijke erfenissen die zoveel schade hebben aangericht.

 

21 maart Ds Jan Kroon

De namiddag van het christendom

Kroon hat wol earder in kear sprutsen yn Itens. Hy sil it no ha oer Tomás Halik syn lêste boek “De namiddag van het christendom. Op weg naar een nieuw tijdperk” Halik schetst op profetische wijze de toekomst van de kerk. Hij stelt met Paus Franciscus dat we niet leven in een tijdperk van verandering, maar de verandering van een tijdperk meemaken. De crises zijn nodig om tot een volwassener christendom te komen, een christendom dat uit zijn geestelijke sluimer ontwaakt en dat eindelijk zijn doel voor de wereld vervult.

 

Algemiene ynformaasje: Elke jûn begjint om 20.00 oere en slút om 22.00 oere. It plak is de Martinitsjerke fan Itens (Herfoarme tsjerke). Yn it skoft is der kofje of tee by de koster.

Opjaan kin troch:  € 30,- oer te meitsjen op NL80 INGB 0001 3945 07 op namme fan D.Willemsma (Itenser Rûnte) Graach namme en (email)adres/telefoan opjaan.

Losse yntreekaartsjes kostje € 7,50. Dit nûmer brûke en net mear it eardere rekkennûmer fan de RABObank.

 

Ynljochtings: Douwe Willemsma, Van Sminialeane 3, 8731BC, Wommels (0515331744) of email nei douwe.willemsma@hetnet.nl.